Už rok premýšľam, či som schopný popísať asi najzaujímavejšiu cestu v mojom živote. Stále mám pocit, že keď to spíšem dohromady vyznie to útržkovite a nesúrodo. Poznámky som si nerobil, budem sa opierať o pôvodnú tabuľku ktorú som zbastlil ešte doma. V texte su použité reálne mená osôb a lokalít a preto verím, že to nikto nezoberie osobne a vyhnem sa akejkoľvek fyzickej konfrontácii

Nápad podniknúť niečo podobného vznikol na konci roku 2005. Práve som sa nasťahoval s tromi mladými a krásnymi ženami. Postupom času sme s jednou z nich (Saanti) našli mnoho spoločných tém a nejak sme dospeli k tomu, že keďže nás už v IBM platia skutočne kráľovsky (ehm) vrátime sa do USA, kde sme obaja prežili nejaký ten čas. Mojím miestom boli veľké jazerá, Saanti túžila vidieť Virginiu. V roku 2008 keď sme nejak stratili zvýšné dve spolubývajúce sme to rozhodli definitivne –  na jar 2009 znížime na pár dní utilizáciu IBM a vyrazíme do USA. Tak ako sme mali relatívne nejasno ako, kedy a kam, vedeli sme že tam chceme. Toto však bolo to najlepšie. Sadnúť si k stolu, otvoriť čerstvo zakúpeného sprievodcu a refreshovať stránky aeroliniek. Po asi 3 týždňoch čo spočívala tehla na klávese F5 na konci januára bookujem letenky – British Airwaves z Prahy cez Heathrow do NYC. Keďže sme to chceli pojať ako roadtrip, spiatočná letenka bola z Chicaga cez Heathrow do Prahy. Vyplatilo sa čakať, túto letenku sme dostali za 11500 kč so všetkými poplatkami. Prirátať bolo treba obligátny kostitras do Prahy (300kč spiatočná). Tu sme urobili malú chybu. Nemali sme zatiaľ ideu čo všetko chceme vidieť a preto sme si povedali proste 10 dní. Dosť času na to aby človek videl Ameriku, ale málo aby mu začala po návrate extrémne chýbať.  Za dva-tri dni navyše by som si dal dnes vŕtať koleno.

Demokracia u dvoch cestovateľov neexistuje, ale aj napriek tomu sme hrubý plán riešili spolu. Popri Chicagu a Virginii sme sa okamžite zhodli na jednom – chceme zažiť NYC. Týmto sme si jasne vyčlenili úlohy – Saanti bude manažér pre NYC a ja pre ten zvyšok. Zakladám tabuľku v Exceli, kde zapisujem dni. Koľko času venovať New Yorku a neuraziť jeho dušu? Po výmene názorov (auvajs) značím do 3 kolóniek NY a verím, že to bude stačiť. Pokračujem následne v prípravách sám – Chicagom. Ktosi kedysi povedal, že milovať Chicago je ako milovať ženu so zlomeným nosom – osobitosť tohto, na prvý pohľad nepekného mesta, je nepopierateľná, preto dva dni. Mno a tu som začínal trochu cítiť že to bude natesno. A od tohto času tvrdím, že dobre naplánovaná cesta je základom úspechu. Do zvyšných 4 dní som vtesnal cestovanie medzi mestami a prehliadky Atlantic city, Philadelphie, Washingtonu, Charlotesville, Niagary. Zdá sa to málo času? Well, stay tuned …

Podstata roadtripu je úžasná v tom, že cesta je vlastne cieľ. Po odšoferovaných 25 000 míľach v amerike som sa však znova cítil ako začiatočník. Cestu teda absolvujeme autom a už vo februári objednávam menší sedan v požičovni National. Rôzne kombinácie, brúzdanie netom hľadaním promotion codes (bez tohto objednáva auto len greenhorn) a bohužial akceptovanie tzv  Drop charge (požičanie vozidla a vrátenie nie je na jednej pobočke), cenovo to nevýchadzalo zle – asi 450 USD aj s doplňujúcou poitskou. Náklady za palivo a mýto nie su v amerike dôvodom k panike. Fakt že človek cestuje autom a zažíva tu pravú ameriku mi vynahradzuje fakt že to bude 2000 míľ za volantom menšieho sedanu (zo zásady, pretože posledné roky som tak oblbnutý hippie-zeleno-ekoteroristickou kampaňou o CO2 a preto nechcem priťažovať matičke Zemi keď nemusím. Motív bol teda thinking green – travelling light. Malé auto, málo batožiny a najma ignorácia Chilli con carne. Okrem toho  vyhnutia sa chilli sme bohužial nič nedodržali a týmto sa ospravedlňujem za 534 kg CO2 (chápem, som cvok – ale jednak som chcel vediet koľko bude stáť palivo a jednak vyvrátiť tézu o žravosti aut v amerike)

Ubytovanie je samostatnou kapitolou. Keďže ubytovanie na Manhattane je nehorázne drahé, znova žhavím linky a pán Google dostáva zabrať. Po týždni hľadania dostávam potvrdenie o zaplatení zalohy zo servru Hostels.com – 4 noci na Upper Manhattan pre dvoch za 170 USD vo Westend studios . Tomu hovorím deal a to príjemne mrazenie ma neopúšťa. Doslova milujem hrabať sa na nete, čítať fóra cestovateľov a toto ma vždy skutočne napĺňalo. Dôverujem svojmu excelu a postupne objednávam všetky ubytká na ceste. Okrem jednej noci máme rezervačky na celých 9 nocí. To odbúra stres a umožní sa venovať tej nekutočnej ceste. Znova však priznávam, že dnes by som okrem NY a Chicaga nerezervoval ubytko nikde. Flexibilita auta je výborná, podobne ako uroveň neobsadenosti motelíkov v okoli miest pred memorial day. Človek sa stále učí 🙂 Podrobnosti o ubytku budú u jednotlivých dní.

Pri plánovaní cesty a jednotlivých dní som sa cítil ako cestovka. Aby som bol konkrétnejší ako japonská cestovka. Raz za dva-tri dni sme si sadli a škrtali a vytyčovali priority (znova auvajs), ku koncu marca sme teda mali plán, letenky, rezervácie ubytka a auta. A triašku ako prežiť tych 6 týždňov do začiatku cesty. O tom však nabudúce …

