Na tejto téme som sa vždy chcel vybúriť, keďže však posledné dni ukazujú, že politická rozpoltenosť nám začína gradovať a odporcovia už nesiahajú len k vajíčkam, prípadne šutrom ale prídu svoj názor prezentovať päsťou prípdne molotovom, relatívne bezpečie internetovej komunity mi umožní napísať že vždy som bol ľavičiar a nikdy som sa za to nehanbil

Bol by som veľmi nerád ( a bohužiaľ je to teraz najmä u maldších ročníkov frekventované) ak by sa ľavica spájala s orientaciou komunistickou, prípadne populisticko sociálno demokratickou. Asi nemá význam menovať strany, pretože čo sa týka Českej republiky je tu vo všeobecnosti tak pokrivená politická scéna, že skôr či neskôr by som skončil pri konštatovaní, že neexistuje moderná sociálno demokratická strana s predstaviteľmi, ktorí jednak vedia čo majú reprezentovať a jednak to tak dokážu splniť. Odhliadnuc od toho, že každá strana v období pred voľbami predloží velmi solídnu konkurenciu žánru Sci-Fi s prvkami fantasy, treba brať do úvahy smiešnu ba až žiadnu úroveň morálky

Ale aby som len tak nerotoval okolo témy. Mladí ľudia ľavicu nemajú radi – dokonca vďaka istému sexy mysliteľovi ju priam nenávidia. Ale otázka je prečo? Skúsil som sa zamyslieť a zozbietať pár bodov.  Mal som už čosi z tohto postu napísané a v piatok som čítal článok na iDnes

  1. Mladí ľudia (a dovolím si povedať do veku 26-30) rokov si ešte neuvedomujú hodnotu peňazí. To znamená že pravica veľmi často rekrutuje svoju volebnú základňu okrem veľkých miest, ktoré su na tom ekonomicky dobre, aj medzi študentami stredných škôl (prvovoliči) a univerzitnými študentami. Na jednej strane živení (priživovaní) rodinou, využívajúc zľavy v menzách, v doprave, užívajúc si bezplatné zdravotníctvo a školstvo a relatívne lacné ubytovanie, na druhej strane nabudení proti všetkým ostatním ktorí netvoria hodnoty (nezamestnaní, dôchodcovia). Mladí ľudia nerozumejú tomu čo to znamená byť finančne nezávislí a platiť všetky položky v plnej výške. A nielen platiť, zadĺžiť sa (prečo by som ja ako človek odvádzajúci dane mal prispievať na školné nejakým tym notjobom čo celé večery chlastajú a preliezajú skúšky s odretými ušami, že áno). Toto si však pravica uvedomuje a ani náhodou nepadne slovo o zrušení zliav a bezplatného zdravotníctva. Áno, tento rok si to už všimla strana-dve, dám však krk na to že ostane len pri rečiach. Majetkové pomery sú rôzne a až zrušenie výhod ukáže kto skutočne má na to študovať a kto nie. Tvrdo naraziť ich táto krajina nenechá najmä kvoli sociálnej štruktúre štátu, ktorú si nedovolili obmeniť ani tzv pravicové vlády (vrátane bývalých ministrov, ktorí teraz tvrdo vyrukovali „s podporou starostov“ do ofenzívy a znášať prvovoličom modré z neba
  2. Stádovitosť a potreba mať spoločného nepriateľa. PR agentúry pravicových strán a spriatelené médiá (všimnite si akú názorovú politiku razia najvpyvnejšie médiá)  a ľahká manipulovateľnosť (obdobná ako u starších voličov), najmä u stredoškoláko je skutočne extrémna. Chýbajúce skúsenosti a v podstate absencia vlastného názoru umožňujú stranám ktoré sa niežeby zamerali na mladých, ale zameriavajú sa proti starším. Pochopenie hlbšej súvislosti a orientácia na marginálne témy spojuje mladých s dôchodcami. Osobne si však dovolím tvrdiť, že kým študenti defacto nič tejto krajine nedali, ľudia ktorí tu roky vykonávali prácu rôzneho charakteru majú morálne právo zaslúžiť si niečo navyše. Prosím nespojovať s 13. dôchodkom zo zisku ČEZu, to je len slaboduchý populizmus. Vinou podobných populistických tvrdení sa práve ľavica dostáva do jedného vreca s predstaviteľmi strán, ktoré sociálnu demokraciu majú len v názve

V spomínaných študentských voľbách sa zúčastnilo 20 000 študentov, výsledky zverejnila organizácia Člověk v tísni . Dva body ktoré som spomenul potvrdzuje aj relatívne vysoká obľúbenosť extrémistickej DS (až 7%). Strana ktorá skoutočne nemá čo ponúknuť, v súčasnosti je ale IN prostestovať proti menšinám. Výsledky však hovoria jasne – mladí ľudia chcú aby mala Česká republika pravicovú vládu

Podstata sociálnej demokracie sa opiera o iné priority ake majú mladí ľudia. Sú zdraví, poprípade vzdelaní a začínajú zarábať svoje prvé peniaze. Teda téma dôchodkov, úroveň sociálneho zabezpečenia a systém zdravotníctva (v našich končinách fungujúci na princípe férovosti – solidarity) je pre nich skutočne vzdialená.  Na Slovensku pár rokov dozadu zaviedli zdravotné poisľovne skutočné náklady ktoré im fakturujú lekári – nemocnice. Jedna zlonemá roku vrátane starostlivosti je asi 10 000kc, srdcový bi-pass asi 650 000 kč. Ja osobne som doteraz využil skutočne málo peňazí z toho, čo som odviedol na zdravotnom poistení. Ale možno som tým pomohol niekomu inému, možno práve nejakému študákovi, ktorí neodviedol do zdravotnej kasy nič a zachraňovala ho sanitka RZP keď sa zhúlil na nejakom festivale. Tu však pravicový nik nechce byť, nik nenavrhne poslať šek na napríklad 15 000kč za výjazd a kmitanie záchranárov. Nik nechce po mladých (resp po ich rodičoch) rádovo desiatky tisíc za základné a stredné školstvo. A tu vidím tu neférovosť, pretože pravicové strany účelovo zahmlievajú fakty čo skutočne spoplatnené byť má. Navyše prakticky každý z dnešných „lovcov ľavice“ už vo vláde bol a neurobil pre reformovanie zdravotníctva, školstva absolútne nič. Nové názvy strán nič nezmenia, zmeniť to musia ľudia. A tí okrem sľubov nič nemajú

Faktom u nás ostane to, že na jednu-dve výnimky sú všetky strany mačko-psy bez skutočného ideologického podkladu a sľubujú to čo chce počuť väčšina ľudí . Ja by som rád sociálnu demokraciu u nás chcel zažiť ako tzv. Nordický model , to je však zrejme len zbožné prianie. V každom prípade by som bol rád, ak by si mladí nemýlili wellfare state ktorého znaky dnešná sociálna politika všetkých vlád nesie a pseudo pravicovosti ktorú sa tu znažia prezentovať dnešne stredo-pravé strany

Som socálne orientovaný volič a vždy budem sympatizovať s ľavicou, tak som bol vychovaný, tak budem vychovávať, pretože si myslím že ľudia okolo mňa si to zaslúžia

