Dnes to bude o pirátoch na cestách a vlastne aj o nás ostatných. Sme postsocialistický a na západ smerujúci motoristický národ s balkánskymi vodičskými návykmi. A milá Polícia, ty si na to buď zvykni alebo naás začni radikálne meniť. Sme hrozne citliví, ak nám niekto niečo vytkne, ak si nás dovolí niketo upozorniť že niečo robíme zle. A ak k tomu tá zlá Polícia chce dokonca aby sme za našu chybu zaplatili? To je predsa škandál. Kde sú naše práva?

 

Po ľahko ironickom úvode sa budem snažiť píať jednoducho a polopatisticky. Tak v prvom rade, nie som žiadny milovník polície. Kto z vás ma pozná lepšie, viete že som už pár nie moc prijemných stretnutí s dopravnou políciou mal. Tak ako to funguje v bežnom živote, funguje to aj tu. Štatisticky je dokázané, že sa blbcom z radov Polície nevyhnete. Tak ako sa nevyhnete blbcom z radov kaderníkov, smetiarov, zdravotných sestričiek a podobne. Sami dobre vieme, že ani nám vždy nevyjde deň

 

Zásadným problémom vzťahu vodič – policajt je v našich končinách akási mentálna porucha nás všetkych, pracovne ju nazvime motoristický disidentizmus (MD). Prejavuje sa to tak, že len my a nik iný nepzoná predpisy tak dobre aby jazdil perfektne bezpečne a pritom rýchlo a úsporne a citím sa zranený, ba priam ohrozený ak si niekto myslí niečo iné. Len ja sám viem posúdiť, či jazdím podľa nejakej vyhlášky ktorú som v časoch autoškoly vlastne ani nečítal, pretože nám inštruktor dal 200 otázok a odpovedí, ktoré rotujú pri skúškach. Čo mi chýba je metaforická facka a fakt, že to tak nie je – pretože človek svoje chyby posudzuje inak ako chyby ostatných. Koľkokrát sa ročuľujeme na iných učastníkov premávky, že jazdia ko dobytok. A v duchu si želáme aby ich odchytila Polícia. Ak sa to stane nám, ouha, to asi nebude v poriadku.. Veď ja predsa jazdím bezchybne. A chybu si nepriznám, pretože som ju proste neurobil. Mali sme takú kratšiu, ale intenzívnu výmenu názorov s jednou známou na FB. Jednalo sa o známy prípad, keď si chytrolín natočil nie celkom istého policajta. Je fakt, že pravda bola niekde uprostred. Aj policajt sa dopustil pár chýb, ale poďme do problematiky trochu hlbšie.

 

Priestupky sú dokumentované buď osobne alebo automaticky (prejazdové radary, video a fotobúdky) Po osbnom zmeraní vás policia zastaví a vysvetlí priestupok. Buď s priestupkom súhlasíte a zaplatíte pokutu. Ak nesúhlasíte, postupuje to do správneho riadenia. Ak vás odfotí automat, nik s vami nič neprejedná, domov proste príde predvolanie k správnemu riadeniu, kde sú zvyčajne prezentované všetky možne a nemožné dôkazy.

 

Problémom našej spoločnosti je fakt, že na strane vodičov ide o snahu vyvvliecť sa z každého obvinenia všetkými bizardnými spôsobmi. Dokonca aj vtedy ak sme vedome porušili predpisy, existuje všemocná osoba blízka. Akýsi boj proti Polícii bol už dávno vyhlásený – v rádiách hlásia hliadky, niekde dokonca aj značky neoznačených policajných aut. Vykrúcame sa spôsobmi od nakrivo posadenej policajnej čapice až po chýbajúce osvedčenie o preskušaní pri merači hĺbky dezénu. Policia má však na hlave rovnako veľa masla – obligátne meranie 5 m za tabuľou obce a hurá akcie ku koncu kvartálu, len preto aby vybrala čo najviac pokút. Tieto dve skupiny sa budú musieť stretnúť na polceste. Pretože ide o naše životy a naše zdravie. Súhlasím s tým, že na oboch stranách barikády su magori. Prestaňme sa však nekonečne naťahovať a babrať sa v detailoch, pretože nám utekajú veľké veci. Tak ako hovoril klasik: Je na mne ukázať sa ako ten chytrejší

 

Nedôvera k polícii a najmä jej neschopnosť detekovať skutočne nebezpečné jazdenie (na definícii ktorého sa zhodneme skoro vštci) pramení k tzv. vychovávaniu  sa medzi vodičmi, pripadne jazdením ktoré sa klasifikuje ako pirátske. Dva pripady, oba z diaľnice D1 – manažer pivovaru vytačil Mazdu ktorá šla pomaly a zavadzala mu a tzv vodič „2222“ ktorý vybrzďoval vodičov, ktorých predbiehal následne rôznymi myškami, lebo podlľa jeho uváženia porušovali predpisy. Som zásadne proti „vychovávateľom“ pretože ich myslenie je značne subjektívne. Mám chuť vždy zastať a vraziť do držky borcovi, ktorý náhle vyboči z pruhu kde je 5 km rad kamiónov aby ma vychoval v zmysle že sa mám zaradiť do jedneho pruhu a ten ľavý bude 5km zívať prázdnotou. Od toho tu je Polícia aby ma trestala za porušenie pravidiel. A to ma vedie k epilógu

 

Chcem v cestnej premávke čo najviac neoznačených policajných aut, ktoré budú snímať ako sa u naás jazdí. A chcem, aby tieto záznamy boli rovno posielané majiteľom (prevádzkovateľom) automobilov a aby sa to tvrdo a nekompromisne trestalo. A chem aby bola polícia nekompromisná pri nebezpečných manévroch a ohrozovaniu zdravia a životov nás učastnikov. To však znamená, že si budeme musiet chlapsky priznať fakt, že ano na tom zázname je moje auto a som to buď ja alebo moja stará a urobili sme chybu a zaplatíme. Pretože inak výchovne to asi nepôjde. Natierať zvodidlá, mosty alebo prevádzanie babičiek cez cestu ako trest pre cestných pirátov sa asi neujme. A v neposlednom rade si prajem policajta, ktorý je vzdelaný, nezaujatý a dokáže si vybudovať rešpekt.

Prajem vám veškým čo najmenej bielych dodávok meter za zadným nárazníkom, čo najmenej kamionistov ktorí nepoznajú zrkadlá a najmä čo najmenej uponáhľaných branch country managerov letiatich na druhý koniec republiky predávať fľašky kokakoly. A najmä štastnú cestu a bezpečný návrat k tým, na ktorých vám zaleží

Advertisements