Po krásnom zasneženom dni som nedočkavo zapol počítač a mierne ma ovanulo. Tentokrát nebol problém s pevným diskom, ktorý sa nedávno rozhodol umrieť, ale s tým čo ukazovala stranka idnes.cz – výsledky prezidenstkých volieb v ČR. Začnem vecou, ktorá ma príjemne prekvapila – ide o účasť voličov. Celkovo tých 61% nie je žiadna sláva, ale ak vnímam posledný trend, že veľké mesta proste nevolia a teraz vidím výsledok 65% pre Prahu a 60% pre Brno, hovorím si, že tie peniaze investované do kampaní a masívne PR sa vyplatilo. Je to dobré, že ľudia prišli, dokonca je to skvelé!

picture

Výsledok ma úprimne povedané sklamal. Veľmi. Mnohých ľudí zaujímajú nateraz len finalisti. Mna však zaujali ti ktorí prehrali. Z diskuzií, ktoré som viedol naživo vo svojom okolí, či už osobne alebo prostredníctvom sociálnych sietí a fór mi bolo jasné, že ľudia sa boja príležitosti a šance riskovať vysloviť svoj názor. Všetci kandidáci boli svojím sposobom unikatni a ja som sa tešil, že voliči odhodia predsudky a chladný kalkul a budú voliť toho “svojho” kandidáta – kandidátku. Nestalo sa tak a občania Česka šli alibisticky po “istote” aby ich hlas náhodou neprepadol. Sklamali ma principiálne výsledky troch kandidádov, ktorí sa nedostali ďalej.

Vladimír Franz – inak ako rebelom ho nazvať nemôžem. či sa potvrdila moja teória, že väčšina jeho stúpencov si ráno pred voľbami predstaví foto grémia OSN kde bude svietiť modrý prezident ČR, nemôžem potvrdiť. Faktom je, že voliči Franza boli skupinou nových, resp prelietavých voličov a myslím si, že rozdiel medzi priezkumom a realitou pozbieral K.Schwarzenberg. Pretože Franzových voličov proste získal ich presvedčením, že je to skvelý plán B. Po rannom vytriezveni a fakt, že idealny prezident by mal byť starší chlap s “knirkom” a eventuelne rečovou vadou, pretože pán Havel bolo to najlepšie čo sa na území koruny českej kedy urodilo. Smutné u Franzových voličov je práve ta rýchla strata ideálov u jeho sympatizantov

Zuzana Roithová – veľké nadšenie Európska únia v ČR nikdy nevzbudzovala, veď nie nadarmmo sa hovorí o tom, že Česko je najEUskeptickejším členom únie. Doktorka Roithová je jej propagátorkou. Bolo mi jasné, že ide do vopred prehranej vojny. Čo ma ale sklamalo je jej zisk hlasov na Južnej Morave. V bašte kresťanských hodnôt, kde kedysi KDU-ČSL zbierala dvojciferné čisla vo voľbách. Tieto časy sú zrejme dávno preč. Je jasné, že jej hlasy pozbieral knieža, aj keď osobne medzi programom a vystupovaním oboch kandidátov nevidím paralelu. Podobne tragicky skončil aj Sobotka, ktorého voliči ODS zrejme úplne odpísali. Na výsledkoch z Prahy a Brna to bolo evidentné, kam smerujú ruky liberálov. Im bolo úplne jedno kto z pravej strany barikády to bude a keďže KS nasadil číro, tak aj hipsteri maji vo volebných lístkoch jasno. Karej je predsa cool, pretože je bohatý a preto nemusí korumpovať. Proti tomuto Roithová (v mojich očiach ako šanca pravice) fakt nemala šancu. Budget a konexie proste nepustia

Jiří Diensbier – prvou mojou reakciou po zhliadnutí volebných výsledkov boal reakcia na FB: “koho dpc volili vsetci ti lavicaci? Zeman to iste nebol :-/”  a túto otázku nedokážem zodpovedať. Ak sa teda priblížim masám a nastienim že ľavičáci sú voliči ČSSD a KSČM, nesedi mi matika. Bývalý premiér Zeman možno obsiahol množstvo voličov KSČM, to mi je jasné. Ale výsledok 16% je pre Diensbiera skutočne tragický. Brané hypoteticky, v druhom kole by proti Zemanovi / Schwarzenbergovi zrejme neobstál. Po rokoch trápenia sa by však mal túto prehru brať ako výzvu a stať sa predsedom ČSSD, zbaviť jej kmotrov, Rathov a Sobotkov (vrátane rovnátok). Bola to nedisciplinovanosť socialných demokratov alebo proste strach z mladého kandidáta? Otázky, otázky …

Ostávajú nám dve menšie zlá – uhuhlaný pravdoláskař neblahej fyzickej kondície stojaci za najnepopulárnejšou vládou v histórii alebo prostoduchý objímač stromov bez chrbtovej kosti. Obaja bez výsledkov s tieňom korupcie. Keď som kedysi tvrdil, že z kandidátov na prezidenta by som si zrejme nedokázal vybrať, dnes tvrdím že v druhom kole by som nemohol ísť voliť s určitosťou, pretože obe menšie zlá pre mňa osobne predstavujú zlo skutočne veľké. Nástupcu prezidenta Klausa som si predstavoval ako človeka, ktorý bude dôstojne reprezentovať, bude chytrý a bude vyznávať europske ideály bez špinavého tieňu minulosti. Je mi jasné, že najbližsie 4 roky tomu tak nebude. Hovorí sa však, že ľudia si zaslúžia prezidenta takého akými sú oni sami

