Cesťáky (také tie žiletky s baranmi a galuskami) mi nikdy neprirástli k srdcu. Chýbala mi tam voľnost rozhodnúť sa vziať to lesom, polňačkou, potokom alebo stredom pešej zóny plnej obrubníkov v meste. Na relatívne novú kategóriu gravel som pozeral skepticky a z väčšej diaľky nejaký ten rok až dva.

Je to vlastne skoro presne 8 rokov, čo som krádežou prišiel o svojho starého dobrého crossového Schwinna, s ktorým som zažil mnoho epických ciest ktoré boli korunované cestou Brno-Vrútky za jeden deň. Následné roky s typovo podobným Pells Crono Pro (s prestavbou na hydraulické kotúčové brzdy). Tam už tých epických jázd ubudlo a okrem jazdy na Grossglockner to bolo také to jazdenie po okolí

Na konci 2021 som sa opatrne rozhliadal po nástupcovi, pretože som cítil, že jazdenie Pellsom (u ktorého som mal aj po 6000 najazdených kilometroch pocit, že mi nevyhovuje geometriou a veľkostou) a natrafil som na decathlonový produkt TRIBAN GRVL 120. Základný model gravelu, za 17500Kč, konkurencia je minimálne o 5000kč vyššie. Páčila sa mi tá strohosť, jednoduchosť a rozhodol som sa mu dať šancu. Keďže je na trhu s bicyklami situácia aké je už dobré dva roky, svoju veľkosť rámu M (mám 177) som sledoval na webe Decathlonu dost intenzívne, dokonca aj v okolitých krajinách. Podarilo sa mi trafiť moment keď ho mali na Slovensku, paradoxne v prepočte o 1000kč lacnejší. Bol to trochu boj ale na konci Marca som odvážal nový a na pohľad krásny gravel.

Prvých 100km bolo také to zoznamovanie sa, najmä s baranmi a radením. Zistil som, že gravel je značne rýchlejší na rovine, dramaticky sa to však ukazuje v stúpaniach. Pojazdil som aj okolie Střelic, takže lesné a šotolinové cesty. Pri garančnej prehliadke po 100km v Modřickom Decathlone som nechal urobiť konverziu na bezduše za 900kč (dva ventilky, mlieko a práca). Toto považujem za skvelú investiciu a komfort značne narástol. Ďalším prispevkom ku zlepšeniu komfortu bola výmena sedlovky za odpruženú, vybral som si kompromis medzi cenou, funkčnosťou a hmotnosťou – XLC SP-S07, ponechal pôvodné sedlo. Tým sa trochu zmenila geometria, takže som trochu posunul sedlo dopredu. Stále som bol dosť natiahnutý a tak som vymenil predstavec za 70mm Force Team. Túto trojkombináciu (bezduše, odpruženú sedlovku, kratší predstavec) považujem za skvelú investíciu do komfortu a celkového pohodlia a posunutie bicykla fakticky o triedu vyššie.

Ako teda GRVL 120 jazdí? Momentálne mám najazdených asi 400km, z toho sú polovice asfaltky rôznej kvality. Tu treba povedať, že asfaltom sa v okolí Brna cačsto rozumie 5-7 vrstiev záplat na sebe, preložených výtlkmi. Druhá polovica su lesné cesty, šotoliny – všetko čo som jazdil s  crossovým bicyklom s odpruženou vidlicou a preto by som ich chcel porovnať.

Rám a vidlica – z rámu mám pocit festovnosti, nič nemá tendenciu vŕzgať, rám vychádza z cestných rámov a širšia gravelová stavba kolies je poznať, je to tam všetko tak trochu naknap. Vidlica aj pri jazdení celkom slušným marastom funguje, má dokonca upevnenia na nosiče co sa v pripade bikepackingu určtite bude hodiť.

Kolesá a pneumatiky: už v základe sú kolesá vrátane pneumatík nachystané na tubeless. Treba len vymeniť ventilky a naliať mlieko. Rozhodne doporučujem urobiť túto konverziu hneď ako to bude možné. Upustil som následne z 4atm na 3atm a na rozbitých cestách a v teréne je to výrazne pohodlnejšie. Pneu z výroby su fajn na asfalt, ale při jazdení v lese a na samotnom gravelu (tz štrkových cestách) sa dostávajú vďaka jemnému vzorku až príliš skoro na limit. Ich šírka 38mm a umiestnenie v najmä spodnej stavbe mi napovedá, že maximom budú asi 40-42mm plášte

Radenie a pohon: Všetko čo tam človek vidí je Microshift. Po úvodnom nastavení to radí pekne, aj v ťažšich podmienkach. Jednoplacka 38 vpredu je dobrá na údržbu (pretože žiadna nie je treba) a 11-42 kazeta s 10 prevodmi vzadu je viacmenej v pohode. Pri niektorých výjazdoch by sa hodilo možno mať zubov 46. Uvidím, keď sa to opotrebuje a vymením za Shimano 11-46. Lanká su vedené vonkajškom, čo asi u podobnej ceny nie je problémom. Rám je nachystaný na dvojplacku, takže upgradu sa medze nekladú. Ja som však s 1×10 maximalne spokojný

Brzdy: lankové a kotúčové. Čo popisuje v zásade ich výhody (pohodový domaservis) a nevýhody (po osmelení už cítim, že oproti hydraulikám Tektro u predchádzajúceho bicykla nemajú tak dobrý dlhodobejší výkon). V zásade však hovoríme o cenovej kategórii do 20 000kč, takže pohoda. Podobné brzdy majú aj bicykle renomovaných výrobcov v cenách okolo 30 000kč. Limitom sú však pneumatiky a tak brzdy urobia svoju prácu.

Ten zvyšok: placaté pedále som hneď nahradil overenými M520 SPD od Shimana, na ktoré som bol zvyknutý. Zo starého bicykla som si vzal aj držiak na mobil, ktorý používam na navigáciu. Na baranoch nie je úplne toľko miesta ako som si myslel a po umiestnení tachometru a držiaku na mobil akosi neviem kam umiestniť zvonček. Sedlo je celkom okay, uvidíme či ho nahradím niečím viac okay – zatiaľ po cca 50 denných km v spolupáci s odpuženou sedlovkou a cyklokaťatami to je znesiteľné

Zhrnutie teda je, že GRVL 120 je veľmi šlušným univerzálom do mesta, na okresky, cyklo a lesné cesty. A pri trochu skillu aj na jazdenie turistickými cestami, brodmi a necestami s tým, že človek proste musí rešpektovať že to bude skôr o hľadaní stopy ako len o WC sedení & šlapaní ala celopéro kde si pruženie poradí so všetkým. Brzdy a limit šírky pneumatík považujem za jediné mínusy,inak si myslím že tento bicykel spracovaním a osadením hravo konkuruje bicyklom väčších výrobcov ktoré su drahšie o štvrtinu až tretinu. Myslím si, že oproti crossovému bicyklu prináša ľahkosť (kompletne navešaný vrátane odpruženej sedlovky, taštičiek, pedálov ma 11.5kg) a obratnosť. Je tam cítiť veľká chuť zrýchľovať, takže za mňa super. Tento rok skúsim nejakú dlhšiu cestu a moc sa teším ako to pôjde.